Om het zilveren jubileum te vieren wilde Family iets bijzonders doen. Het idee ontstond om een aantal unieke recepten te laten ontwikkelen door een bekende chefkok. Op deze manier wil Family benadrukken dat het meer is dan een cafetaria. Al 25 jaar is Family namelijk de plek waar je, naast kunt afhalen, ook lekker kunt blijven eten.

Het duurde niet lang voordat de naam van Pierre Wind naar boven kwam. Bekend vanwege zijn tomeloze energie, maar ook om zijn passie voor de snackbar en zijn culinaire visie. Dit kwam goed naar voren in een persoonlijke kennismaking. ‘Vroeger wilde ik altijd mijn eigen snackbar hebben’, vertelde Pierre enthousiast.

Al snel kwamen de leukste ideeën op tafel. Vanuit dit gedeelde enthousiasme voor de cafetaria zijn we aan de slag gegaan. Onder één voorwaarde. Pierre wilde in ieder geval zijn eigen frikandel ontwikkelen. Een eigen snack stond al decennialang op de bucketlist van Pierre Wind. ‘In de jaren negentig had ik al de fantasieën voor een eigen frikandel’, aldus Wind. ‘Ik als snackliefhebber vroeg me vele malen af waarom er in de vitrine geen frikandellen met smaken lagen. Ik probeerde het meermaals in mijn eigen keuken, maar ondanks de vele koksjaren in de broekzak, kreeg ik maar geen frikandel, die enigszins leek op de reguliere in het toenmalige snackaanbod.’

Ontwikkelingsfase

Er werd gestart met de ontwikkeling van de frikandel. Goodlife Foods[1], al 25 jaar de leverancier van frikandellen bij FHC Formulebeheer, was gelijk enthousiast en wilde wel meedenken over een speciale Pierre Wind frikandel.

Zij leverden twee emmers frikandellendeeg af bij Wind, zodat hij kon starten met experimenteren. En experimenteren ging hij. Er volgde samples van een chocolade-, sinaasappel-, bier-, truffel- en pestovariant. Uiteindelijk werden de truffel- en pestofrikandel de kanshebbers. Niet alleen omdat deze samples de lekkerste waren, ook omdat het toegankelijke smaken zijn. 

Voor de andere recepten brachten Pierre Wind en marketing manager van FHC Formulebeheer, Chantal van der Meer, een bezoek aan twee franchisenemers. Een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de recepten volgens Wind. ‘Ik wil iets maken waar de ondernemer echt iets aan heeft. Het moet dus goed passen binnen het concept.’

De bezoeken aan Family Honselersdijk en Uithoorn gaven de nodige inzichten.

Testfase

Begin 2019 kwamen verschillende belanghebbenden bij elkaar: Pierre Wind, Family-ondernemer Janine van der Meij, Ronald Hemsing van GoodLife Foods en Chantal van der Meer en Joeri Nakken van FHC Formulebeheer, het formulehuis achter Family. Zij proefden de gerechten van Pierre stuk voor stuk en beoordeelden ze op smaak, maar ook haalbaarheid. De gerechten moesten lekker zijn, maar ook gemakkelijk kunnen worden bereid.

De test begon bij de frikandel. Speciaal voor Family maakte Goodlife Foods samples van de gekozen smaken: pesto en truffel. Na uitvoerig proeven was de keuze duidelijk: het werd de pestofrikandel.

Andere bijzondere gerechten kwamen vervolgens voorbij. ‘Niet alleen de frikandel zat in mijn hoofd. Ik had altijd al een menukaart vol ideeën voor als ik mijn eigen snackbar zou hebben’, zegt Pierre Wind. ‘Het moet een beetje gek, maar vooral erg lekkâh!’ De gouden burger, schudfriet, Famsalon en knettersalade passeerden de revue. Deze laatste leidde tot glimlachen: de knettersuiker popte vrolijk rond in de mond. 

Een tweede testmoment met de voltallige franchiseraad zette de puntjes op de i. Met een heerlijke recepten en een geweldige campagne als resultaat. ‘Mijn top 5 staat nu bij Family op de kaart, hoe gaaf is dat!’

Pierre Winds top 5

Frikandelproeverij

De pestofrikandel wordt samen met de frikandel speciaal in een proeverij aangeboden. Het wordt geserveerd op een broodje met pestomayonaise, Parmezaanse kaas en pijnboompitten.

Schudfriet

Schudfriet. Het is wat het belooft te zijn. Frites in een zak, kruidenmix erbij en schudden maar. Juist het feit dat gasten zelf de frites schudden geeft een unieke belevenis. ‘“Doen met eten”, dat is echt de trend van dit moment’, zegt Pierre. ‘Oftewel: “theater aan de toonbank of aan tafel”. Het gaat meestal om een showactie, waardoor je een positief “wow”-effect krijgt.’

Voor de kruidenmixen speelde Pierre Wind met diverse smaken. De winnaars waren de mixen Mexican, Arabic en Party.

De gouden burger

Een pronkstuk voor Family: de burger met bladgoud. Het ziet er spectaculair uit en is een echte must-try voor de burgerliefhebber. ‘De burger met vierentwintig karaats goud trekt de aandacht en maakt de gast nieuwsgierig’, zegt Wind.

Knettersalade

Het jubileum komt glansrijk terug als thema in de recepten van Pierre. Voor zijn jubileumsalade koos de kok knettersuiker als opvallend ingrediënt. Hij combineert dit met geitenkaas en walnoten. 

Famsalon

Een twist op de bekende kapsalon: de Famsalon. De ingrediënten zijn bekend, maar toch net anders. Geen vlees, maar een lekkerbek. En, als mogelijkheid voor de Family-ondernemers: geen gewone frites, maar zoete aardappelfrites.

De Family-gerechten van Pierre Wind staan per 1 april op de kaart van verschillende Family vestigingen.

Jubileumviering

Op 25 maart 2019 vierde FHC Formulebeheer haar zilveren jubileum uitgebreid in de Efteling. Family- en Foodmaster-ondernemers evenals relaties kwamen hier samen om de mijlpaal in stijl te vieren. De viering vond plaats in het Droomvluchtpaleis. Een sprookjesachtige locatie. Tijdens de uitreiking gaf Pierre Wind een kookdemo met zijn gebruikelijke enthousiasme. Hij maakte zijn nieuwe Family-gerechten voor de ondernemers, die stap voor stap de bereiding konden volgen.

Een stukje geschiedenis

Wim Markwat richtte Family in 1994 op. De ervaring van Wim Markwat was cruciaal voor het succes. Hij had al ruime ervaring als cafetariaondernemer en werkte samen met merken om goede kwaliteit te bieden. De focus lag sinds de start op familie, zoals de naam ook verduidelijkt. Gasten haalden veel af of aten snel een snack ter plekke.

In 1995 introduceert Family maaltijden. Dit blijkt een succes, want een jaar later wist de formule zijn vijfde vestiging te openen. In een kleine 7 jaar zet de groei hard door: de formule breidt uit van 5 naar 32 vestigingen. Per 2019 zijn er 46 Family-vestiging met alweer drie nieuwe locaties die begin dit jaar zijn geopend.

Het Family van nu

Family heeft veel veranderingen gezien over de jaren heen. De originele filosofie is gebleven: Family moet een plek zijn waar gezinnen en vrienden terecht kunnen voor een lekkere maaltijd, of je nu komt afhalen of blijft eten. In 2016 is de formule voorzien van een totaal nieuwe uitstraling. Juist om de uitgangspunten van de formule nog beter tot zijn recht te laten komen. Family maakt op deze manier de transitie van traditioneel cafetaria naar cafetaria met eethuis. Family is daarmee omgevormd naar een fastservice-formule, waarbij gasten terecht kunnen op verschillende momenten van de dag.

De verandering zit met name in de sfeer die de formule uitstraalt. Gezellige lampen, comfortabele stoelen en planten geven de formule een prettige uitstraling. Sfeer, service en kwaliteit voeren nog altijd de hoofdtoon. Ook de website en socialmedia-kanalen hebben een transformatie ondergaan, zodat het totaalplaatje weer klopt.