Na een onvergetelijke reis naar de buik van Italië met inspirerende ontmoetingen, kijken we terug op een succesvolle trendtour. Deze tour bracht ons dit jaar in maar liefst twee prachtige steden, zowel Milaan als Bologna werden bezocht, en met als kers op de taart een bezoek aan Carpigiani. Het bezoek aan Carpigiani was uitzonderlijk goed georganiseerd. Het was fantastisch om te zien hoe de ambacht en precisie hoogtij viert binnen dit geavanceerde productieproces. Nu snap je waarom dit niet zomaar ijsmachines zijn maar ware meesterwerken. Complimenten voor de organisatie en het warme welkom.

Gedurende de tour in Bologna werden diverse concepten en restaurants bezocht, waarbij opviel dat de grenzen tussen traditionele en eigentijdse horeca steeds meer vervagen. Blurring concepten waren prominent aanwezig, waardoor de deelnemers werden uitgedaagd om buiten de gebaande paden te denken, de verkoop en de live bereiding van delicatessen zijn in Bologna orde van de dag. Daarbij bieden veel gezellige hotspots ook de mogelijkheid om ter plaatsen van deze heerlijke gerechten te genieten. We waren genodigd bij Welldone burger, een concept helemaal van deze tijd, hier sprak CEO en founder Sandhya Kunar over zijn uitdagingen in Bologna waarbij het draait om plant based producten, burgers, sandwiches en hotdogs. Kortom een andere tak van sport dan de traditionele Italiaanse keuken. Inmiddels heeft hij 14 vestigingen verspreid over Italië waarmee hij een originele draai geeft aan zijn gerechten voorzien van Italiaanse invloeden.

Uiteraard kwamen ook de ijsliefhebbers aan hun trekken in Bologna, naast een bezoek aan Carpigiani struikelde je bijna over het ambachtelijke ijs. Bij Venchi, wordt dan ook aan de presentatie tot op de millimeter nauwkeurig aandacht besteed. Met deze heerlijke chocolade geuren en verleidelijke beelden weten ze iedere passant in hun winkel te krijgen en te overtuigen een bestelling te plaatsen. Tijdens de tour door Bologna sloten we af bij La Prosciutteria, waarbij veel van het goede uit Italië samenkwam op een borrelplank. Hier zijn naast verfijnde delicatessen ook lekkere wijntjes te nuttigen. Ook hier speelde stopkracht een grote rol, de Bolognezer werd getrakteerd op Nederlandse gezelligheid, de ondernemers van FHC Formulebeheer wisten binnen een mum van tijd deze Italiaanse authentieke zaak om te toveren tot een Amsterdams café waarbij een polonaise uiteraard niet mocht ontbreken.

Bij San Pier Damiani werden we meegenomen in de wereld van Parmezaanse kaas, deze staat bekend als de beste Parmezaan van Parma. Op deze plek komen passie en traditie samen, we ontdekten de grote verschillen binnen de diverse kazen en bereidingstechnieken.


Omdat FHC Formulebeheer dit jaar 30 jaar bestaat werd er tijdens het diner uitgepakt en wel op een hele prachtige en elegante locatie, er werd gedineerd in de winery van Umberto Cesari. Dit prachtige en klassieke wijnhuis is al meer dan 60 jaar een begrip. Naast een vijfgangen diner met bijpassende wijnen, genoten we van een tour door de wijnkelders van dit mooie wijnhuis. We bedanken Sonia Zardi en haar moeder voor hun warme welkom in hun prachtige familiebedrijf en natuurlijk de inspirerende gesprekken.

De stad Milaan bracht een totaal andere sfeer met zich mee, terwijl Bologna authenticiteit en historie uitstraalt biedt Milaan juist een bruisend en modern stadscentrum. We brachten een bezoek aan Eataly, het foodwalhalla van Italië met verse kwaliteitsproducten, een groot eetwarenhuis met tal van sfeervolle hoekjes. Hier vind je producten uit alle windstreken van Italië van Sicilië tot het Hoge Noorden, Eataly heeft het allemaal. Dit drie etages hoge warenhuis is gevestigd in een oude concertzaal. Hier traden de grote der aarde op, zowel David Bowie als Bruce Springsteen waren hier een graag geziene gast. Het balkon is behouden gebleven en hier kan je genieten van de verfijnde Italiaanse keuken. Uiteraard mocht ook een bezoek aan de Starbucks Reserve Roastery niet ontbreken, hier kijk je je ogen uit. Hier ben je getuigen van het hele proces van koffiebranden. Daarbij doet ook de marketingmachine zijn werk met tal van merchandise van T-shirts tot mokken, hier is voor de echte Starbucks fans zeker iets te vinden.


Naast concepten als Peck, foodhallen en plaatselijke delicatessen als panzarotti brachten we ook een bezoek aan de ware social media knaller All’Antico Vinaio. Rijen dik staat het hier vaak opgesteld, een rij waarop de Droomvlucht in de Efteling jaloers zou zijn. Allemaal in de ban van de heerlijke versbereide focaccia. Met meer dan 13 vestigingen van Milaan tot aan New York en Vegas is dit dé lunch hotspot te noemen. All’Antico Vinaio, telt meet dan 500.000 volgers en 12,1 miljoen likes op TikTok. Kortom, wij moesten deze ware social sensatie met eigen ogen bekijken. Gelukkig was er ook ruimte voor een proeverij en we moeten zeggen; “het was werkelijk bellissimo!”


Hoewel de Italiaanse eetcultuur verschilt van die in Nederland, benadrukken we dat deze trendtour een waardevolle ervaring was voor alle deelnemers. Het heeft niet alleen geleid tot nieuwe inzichten en zakelijke kansen, maar ook versterkt het de banden binnen deze hechte groep ondernemers. Buiten tal van inspirerende concepten en bedrijfsbezoeken waren het de verbindende en mooie gesprekken die men met elkaar voerde die deze trendtour zo waardevol heeft gemaakt. Wat hebben we een fijne groep ondernemers en wat heeft iedereen passie voor z’n vak maar vooral wat hebben we met elkaar gelachen. Dit is waar: Samen Ondernemen, bij FHC Formulebeheer voor staat!