Ook dit jaar vond de jaarlijkse ondernemersdag van FHC Formulebeheer plaats maar dit keer was het een hele bijzondere editie. Normaal gesproken worden ervaringen uit de branche met elkaar gedeeld, zijn er interessante sprekers die workshops geven op vaak een bijzondere locatie maar dit jaar bedacht FHC Formulebeheer een passend alternatief en een wel hele creatieve coronaproof oplossing. Namelijk een online uitzending, genaamd For a Better Day.
Deze titel had de uitzending natuurlijk niet zomaar, de hele uitzending stond in het teken van ondernemen en innoveren in deze moeilijke periode waarin alles draait om maatregelen en anticiperen op het coronavirus. In aanloop naar deze uitzending ontvingen alle ondernemers heerlijke proefboxen om tijdens de uitzending toch voorzien te zijn van een hapje en een drankje. Rechtstreeks vanuit de VHC Jongens Groothandel vond de uitzending plaats met als presentator Ralph Markwat, directeur FHC Formulebeheer. Samen met twee sidekicks, Robert Jan Steenhagen en Michiel van Noort werden diverse onderwerpen belicht, denk aan de laatste foodtrends, ontwikkelingen op het gebied van corona en natuurlijk mochten ook de jaarlijkse Formule Awards niet ontbreken. Ralph spreekt enthousiast: “Juist nu geloven wij in samen ondernemen. Tijdens de eerste lock down hebben wij onze meerwaarde als formulehuis direct kunnen bewijzen. We maken ons klaar voor een volgende zware periode waarbij we altijd de ondernemersgeest voorop stellen en denken in mogelijkheden. We faciliteren ondernemers vanaf 2021 dan ook met een gloednieuwe app en intranetomgeving waarbij zij onder andere hun hele facturatie, inkoop, marketing en opleidingen en trainingen voor medewerkers allemaal overzichtelijk in beeld hebben. Een echte toegevoegde waarde voor de ondernemers”.
Robert Jan Steenhagen, directeur van cateraar Brood met Spelen en eigenaar van de eerste dark kitchen Foodmaster in Almelo nam de kijker mee in zijn ervaringen. Deze Foodmaster is ontstaan aan het begin van de corona uitbraak. Robert Jan: “Wij zagen nu zoveel kansen op het gebied van bezorging daarom belde ik Ralph en hij stond binnen 48 uur op de stoep. Wij zien dit niet als een sprint maar als een marathon en blijven dan ook investeren in onze mensen, apparatuur en materialen.”
Ook vanuit diverse ondernemers kwamen reacties, hoe hebben zij de afgelopen maanden ervaren? Vital ondernemer André Croes: “We stonden met onze rug tegen de muur, de keuken moest direct dicht en de school werd gesloten.” Family ondernemer Sander Koenekoop: “Ik ben blij dat we altijd hebben geïnvesteerd zowel in de sfeer in het eethuis als in bezorging. Bezorging heeft ons in leven gehouden de afgelopen periode”.
Tijdens de uitzending een uitstapje naar de keuken van VHC Jongens, want ook productinnovatie staat niet stil in deze tijd. Creative chef van VHC Jongens, Rik van Diepen en marketing manager FHC Formulebeheer Chantal van der Meer duiken de keuken in om de te lanceren producten te presenteren. Bij Vital worden binnenkort maaltijdsalades geïntroduceerd op basis van de hero’s uit het broodjes assortiment. Te beginnen met de absolute topper ‘hete kip’. Bij Family en Foodmaster wordt veel ingezet op de vega(n) trends. In de uitzending wordt er nog een nieuwe creatie gemaakt. De Friendly burger. Een bietenbroodje met een plantaardige burger van de Blue Butcher, afgetopt met een heerlijke frisse garnituur en een paarse vegan saus. Een Instagram hit in de maak.
Michiel van Noort, consultant bij First Mate Consultancy een expert in catering en horeca wierp een blik op de toekomst binnen fastservice en natuurlijk schoolcatering. Michiel reageert vastberaden: “Er is licht in de tunnel alleen de enige vraag is hoelang is deze tunnel? Sommige ontwikkelingen versnellen door deze situatie, neem bijvoorbeeld bezorging. Maar ook op scholen zijn er ontwikkelingen, nu moeten zij de keuze maken hoe belangrijk ze gezond eten en drinken echt vinden.” Daarna nam van Noort de kijker mee in het huidige consumentengedrag waarbij de authenticiteit van de ondernemer een belangrijke rol speelt. Van Noort: “De gunfactor, eigenheid en lokale betrokkenheid van de ondernemer is belangrijker dan ooit voor de consument”. De uitzending werd afgesloten met knallende kurken en refererend aan de songtekst van Avicii klonken de woorden, Maybe it might be time, For a Better Day. De uitzending kon direct op positieve reacties rekenen vanuit de kijkers. ‘Dit is pas digitaal verbinden en het enthousiasme spat gewoon van het scherm’.