Foodmaster Werkhoven was nog maar net open toen het bericht kwam dat de deuren moesten sluiten. Hoe gaan de gedreven en ervaren cafetaria ondernemers Ming en Christina om met deze tegenslag? We spraken Christina over hoe zij de afgelopen weken heeft ervaren.
Na maanden van klussen en verbouwen was het zover, Foodmaster Aan ’t Zand in Werkhoven opende de deuren. De omzet steeg tot twee weken na de opening. Toen kwam het bericht binnen dat alle horeca en eetgelegenheden hun deuren moesten sluiten. Christina: “Het kwam als een klap, gelukkig werd afhaal al snel weer toegestaan. Van bezorgen wilde ik in eerst instantie niets weten. Onzekerheid met betrekking tot het werkproces tijdens de spits, een bestelsysteem leren kennen en hoe om te gaan met fysiek bezorgen. Dat waren allerlei vragen en twijfels die ik had. Maar toen heb ik goed met FHC Formulebeheer gesproken. Zij ondersteunden het hele proces van A tot Z om toch tot bestellen en bezorgen over te kunnen gaan en zo ook open te blijven. We ervoeren oprechte betrokkenheid vanuit FHC en onze keuze voor dit formulehuis werd positief bevestigd. We kregen support bij het inrichten van de bestelapp, hier zijn we FHC ontzettend dankbaar voor. De eerste week zagen we een omzetdaling van 50%, maar hierna stond alles weer redelijk op de rit en zien we dat we toch 80% van de beoogde weekomzet behalen. Hier zijn we voor nu tevreden mee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bezorgen lastiger had verwacht. Ik ben ook van mening dat je niet kan sluiten, want als wij de bestellingen niet pakken, dan pakt de buurman het en ben je de klanten kwijt.” Om de kwaliteit te waarborgen blijft Foodmaster Werkhoven voorlopig van één bestelapp gebruik maken.
Christina geeft aan dat deze situatie de ontwikkelingen op het gebied van maaltijdbezorging enorm versnellen en dat we na deze periode echt niet meer terug gaan naar hoe het was. “De ontwikkelingen op diverse gebieden zullen nu een vlucht nemen en daar moeten we rekening mee houden” spreekt zij vastberaden.
Als tip geeft Christina mee dat je je niet moet laten leiden door mogelijke problemen die bezorging met zich mee kunnen brengen, maar het juist als een kans kan zien om iets nieuws te proberen en een loyale klantenkring op te bouwen. “Ik was zelf ook behoorlijk eigenwijs. Maar na het advies van FHC goed overwogen te hebben, hebben we de stap gezet en zijn we gaan bezorgen. Het gaat perfect! Dus wees niet eigenwijs, ga in ieder geval open en ga het gewoon doen, start met bezorgen!”