Vanaf de eerste dag dat duidelijk werd dat afhalen en bezorgen weer was toegestaan, is het drukker dan ooit bij Foodmaster Boskoop. “Er is zelfs een extra bezorgfiets aangeschaft om alle bestellingen weg te rijden” spreekt onderneemster Loes Helling opgelucht. Veel van haar omliggende concurrenten hebben besloten om volledig dicht te gaan. Loes liet zien dat zij haar klanten te allen tijde blijft bedienen.
Foodmaster Boskoop is altijd open geweest en dat merk je. Het was voor de gasten duidelijk dat de openingstijden niet geheel zouden worden aangepast. Het bezorgen vertegenwoordigt nu ongeveer 80% van de inkomsten. Doordat de omliggende cafetaria’s gesloten zijn, merken zij dat hun klantengebied veel groter is geworden. Er moest zelfs nog een bezorgfiets bijkomen. De opvallende bezorgfiets is op dit moment de beste reclame; zodra mensen de fiets zien rijden, weten zij dat Foodmaster open is. Voor veel klanten zijn de overheidsmaatregelen toch onduidelijk. De horeca is gesloten, maar Foodmaster is open voor afhalen en bezorgen: dat heeft soms de nodige uitleg nodig.
Er is nog een hele opvallende beweging te zien. Er is namelijk een hele nieuwe doelgroep die op dit moment steeds meer online besteld, namelijk de 65-plussers. Waar zij normaal gesproken kwamen afhalen, willen ook zij nu hun maaltijd laten bezorgen. Dit heeft voornamelijk te maken met het gevoel van veiligheid. Deze groep heeft vaak nog nooit online eten besteld, dus komen de bestellingen vaak telefonisch binnen.
In haar vestiging in Boskoop heeft Loes een flink aantal maatregelen genomen. Zo zijn er vakken geplaatst op de grond zodat de klant daar kan wachten en de 1,5 meter maatregel gewaarborgd blijft. Voor de bezorgers heeft ze een veilig looppad opgesteld, welke ook is afgeschermd. Deze bezorgers, vooral jongeren, hebben weinig angst voor het virus. Wel heeft Loes hen gevraagd zo min mogelijk fysiek contact te hebben met anderen en de ondernomen stappen op het gebied van een veilige werkomgeving met hun ouders te delen. Bij de ouders van de bezorgers leeft er natuurlijk wel een bepaalde angst. Het filmpje over de huidige werkomgeving en het aangepaste bezorgproces stelt hen vaak gerust. Zowel in de vestiging als aan de deur gebeurt alles contactloos; contante betalingen zijn niet meer toegestaan. Ook pinnen aan de deur is niet meer mogelijk, want bezorgbestellingen kunnen alleen via iDeal worden voldaan. In de winkel is pinnen wel mogelijk, maar daarbij is het geen probleem de 1,5 meter afstand maatregel te hanteren.
Als laatste tip wil Loes graag meegeven dat je als vestiging de spelregels voor de klant wel eenvoudig moet houden, anders schrikt het alleen maar af. Maak het niet te ingewikkeld, keep it simple!